loading...
استودیو تماشا
صمدی بازدید : 373 نظرات (0)


مقدمه
در آموزش گذشته به بحث ترانزيشن ها در اديوس پرداختيم.
روش اول که same-track transition نام دارد يک روش اوليه و پايه براي استفاده از ترانزيشن ها در بين کليپ هاست و در تمام برنامه هاي تدوين استفاده مي شود. در اين روش کليپ ها حتما بايد در يک تراک ويديويي قرار گرفته باشند و از فريم هاي اضافه براي اجراي ترانزيشن ها برخودار باشند.
روش دوم روش multi-track transition است که محدوديت سيستم same-track را ندارد و در تراکهاي مختلف مي تواند اجرا شود. سيستم multi-track از بخش mix در کليپها براي اجراي ترانزيشن ها استفاده مي کند.
بخش mix سومين بخش از يک کليپ و داراي کاربردهاي متفاوتي در برنامه اديوس است که مهمترين آن مربوط به کنترل و تنظيمات نوار Rubberband است تنظيم زمان ترانزيشن در روش multi-track و اجراي پنجره تنظيمات برخي از *****هاي اديوس مانند 3D PIP و Chromakey از ديگر قابليتهاي بخش mix مي باشد.

تراک mix در بخش اديوس
اديوس به طور خودکار براي هر کليپ يک تراک به نام mix ايجاد مي کند و آن را در زير بخش ويديو قرار مي دهد اين تراک براي تعيين تيرگي و روشنايي تصوير در برنامه بکار مي رود که مقدار آن براي تيرگي کامل تصوير 100 و روشنايي کامل تصوير صفر است. مقادير بين اين دو عدد بيانگر حالتهاي مختلف نيمه شفاف بودن تصوير است. نوار آبي رنگ يا Rubberband که در اين بخش قرار دارد براي تنظيم مقدار تيرگي تصوير بکار مي رود که در حالت اوليه براي تمام کليپها بر روي 100 قرار دارد.

 

براي تغيير مقدار اين نوار ابتدا بايد آيکن آن را در پنجره timeline فعال کنيد آيکون mix در پنجره timeline در سمت چپ تراک ويديويي و در زير نام تراک قرار دارد براي مشاهده آن ابتدا بايد روي مثلث کنار نام هر تراک کليک کنيد تا تراک تصويري باز شود.

 

کليک بر روي آيکونmix باعث فعال شدن نوار Rubberband در پنجره timeline مي شود در اين حالت اگر نشانگر ماوس را بر روي نوار Rubberband قرار دهيد شکل نشانگر تغيير کرده و به علامت move و يا add keyframe تبديل مي شود اين نوار پس از فعال شدن دو کليد فريم در ابتدا و انتهاي کليپ ايجاد مي کند که براي تغيير مقدار تيرگي و روشنايي تصوير بکار مي رود براي کم کردن مقدار تيرگي تصوير بايد بر روي کليد فريم ها کليک کنيد و آنها را به سمت پايين حرکت دهيد

 
يا مي توانيد از دستورات پنجره کليک راست براي تنظيمات دقيق تر استفاده کنيد به طور مثال دستور move all براي تغسسرات تيرگي کل کليپ است و مقادير وارد شده در بخش value را به کل کليپ اعمال مي کند مقدار 50% در بخش value باعث کاهش 50% تيرگي تصوير شده و افکت supper Impose را بوجود مي آورد. در اين حالت تصاوير کليپ انتخاب شده با کليپ هاي زيرين ترکيب شده و به طور همزمان مشاهده مي شوند

 

يکي از بهترين و ساده ترين روش ايجاد ترانزيشن dissolve در کليپها استفاده از نوار Rubberband است. با استفاده از اين ابزار به راحتي مي توان نقاط شروع و پايان ترانزيشن dissolve را در کليپ تعيين کرد و fade in و fade out دقيقتري روي تصوير اعمال کرد.
نحوه استفاده از ابزار Rubberband در اکثر برنامه هاي تدوين يکسان است. در پريمير پرو پارامترهاي اين ابزار در پنجره effect controls قرار دارد و بنام opacity معرفي مي شود.
نکته مهم در ابزار Rubberband امکان ايجاد کليد فريم در تمام زمان کليپ و تنظيمات دستي کليد فريم ها است که باعث افزايش سرعت تدوين پروژه مي شود.
براي ايجاد کليد فريم در نوار Rubberband بايد نشانگر ماوس را بر روي نوار آبي قرار دهيد و کليک کنيد تغيير شکل نشانگر ماوس به آيکون move يا add keyframe امکان جابه جايي کليد و يا ايجاد کليد فريم هاي جديد را براي شما ميسر مي کند.

Multi-Track Transition
همانطور که بيشتر توضيح داده شد سيستم same-track روش بهبود يافته سيستم تدوين A/B editing است که در آن نحوه ترانزيشن گذاري از يک تراک خاص به نام تراک ترانزيشن به تمام تراکها گسترش يافته است.
اين سيستم گرچه داراي امتيازاتي است ولي ايراداتي نيز به همراه دارد. اصلي ترين مشکل اين روش اينست که ترانزيشن ها فقط مي توانند بين کليپهايي اجرا شود که در يک تراک ويديويي قرار دارند و عملا اجراي ترانزيشن ها بين تراکهاي مختلف وجود ندارد.
ايراد ديگر اينکه ترانزيشن براي اجرا از فريم هاي اضافه کليپها استفاده مي کند که اين شيوه براي کليپهايي که فاقد فريم اضافه هستند خيلي مناسب نيست. علاوه بر اين محدوديت ها که بر اثر برنامه هاي تدوين براي سيستم same-track يا track single وجود دارد براي اديوس در بخش mix با روش same-track تداخل اجرا دارد و علائه بر انتقال تصوير از کليپ A به B افکت هاي موجود در بخش mix را نيز منتقل مي کند يعني اگر به کليپ A افکت 3D PIP را اعمال کنيم و اندازه بزرگنمايي آن را بر روي 200 قرار دهيد با اعمال ترانزيشن بين دو کليپ A و B به طور خودکار افکت 3D PIP به کليپ B نيز منتقل مي شود و در نتيجه مقدار بزرگنمايي کليپ B نيز تغيير ميکند


سيستم multi-track transition در واقع پاسخي به محدوديت هاي same-track بود. در اين شيوه ديگر محدوديتي براي اجراي ترانزيشن در بين تراکهاي مختلف وجود ندارد و به تمام کليپها مي توان ترانزيشن اعمال کرد همچنين کنترل فريم هاي اضافه بر روي کليپها بطور قابل ملاحظه اي بهتر شده است و ديگر اينکه ترانزيشن هاي تاثيري بر روي افکت هاي تراک mix ندارند و باعث انتقال آنها به کليپهاي ديگر نمي شوند در شکل 6 سه حالت متفاوت از اعمال ترانزيشن dissolve را در بين کليپها مشاهده مي کنيد نتيجه فايل خروجي در هر سه حالت يکسان است و نمايش تصوير از کليپ A به تدريج به کليپ B منتقل مي شود البته استفاده از نوار Rubberband يک روش ترانزيشن گذاري نيست و فقط از براي ايجاد ترانزيشن dissolve مي توان استفاده کرد بنابراين در اين مثال انتخاب نوع روش ترانزيشن گذاري تفاوتي نمي کند.

در مثال بعدي به کليپ A افکت 3D PIP اعمال شده است. در پنجره اين افکت مقدار بزرگنمايي scale تصضئير را کمي افزايش داديم. افکت 3D PIP در تراک Mix قرار ميگيرد در اين حالت استفاده از روش same-Track باعث انتقال افکت 3D PIP از کليپ A به کليپ B مي شود و در نتيجه آن بخشهايي از تصوير کليپ B بطور ناخواسته خذف مي گردد. بهترين راه حل در اين حالت استفاده از روش ترانزيشن گذاري Multi-Track است که مانع از انتقال افکت هاي بخش mix مي شود


در روش Multi-Track بايد بخشهايي از دو کليپ بر روي يکديگر overlap شده باشند. منطقه overlap مي تواند چند فريم يا چند ثانيه باشد هر چقدر اين منطقه مشترک بيشتر باشد سرعت اجراي ترانزيشن آهسته تر خواهد بود. پس از ايجاد منطقه overlap ترانزيشن بايد به کليپ بالايي اعمال شود. ترانزيشن بر اساس زمان اوليه که در پالت ترانزيشن تعيين گرديده به کليپ اعمال مي شود.


براي تغيير زمان ترانزيشن بايد نشانگر ماوس را در لبه ترانزيشن قرار دهيد تا به شکل فلش دوطرفه در آيد آنگاهه کليپ چپ ماوس را نگه داشته و به طرفين حرکت دهيد.
همانطور که در شکل 7 مشاهده مي کنيد روش multi-track از تراک mix براي ايجاد ترانزيشن در کليپ ها استفاده مي کند بنابراين فراموش نکنيد هنگام استفاده از روش multi-track نمي توانيد از افکت هايي که در بخش mix قرار ميگيرند بر روي کليپ ها استفاده کنيد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
استودیو فیلم برداری عکاسی تماشا با مدیریت :محمد رضا صمدی و خانم فراهانی آدرس : شهرستان ساوه - خیابان بهزیستی - 30 متری اول - خیابان باهنر شماره تماس : 09196577207
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • تبلیغات



    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 110
  • بازدید ماه : 110
  • بازدید سال : 4,264
  • بازدید کلی : 36,937