loading...
استودیو تماشا
صمدی بازدید : 978 نظرات (0)

 

·  آموزش گام به گام اديوس

آموزش گام به گام اديوس قسمت اول




مقدمه
خوانندگان محترم اين آموزش به خوبي مي‌دانند که برنامه‌هايي مانند Final Cut Pro و يا Avid Xpress از قدرت و توانايي بيشتري برخوردار هستند و جز برنامه‌هاي حرفه‌اي تدوين محسوب مي‌شوند ولي به دليل هزينه‌هاي بالاي سخت‌افزارهاي سازگار با آنها، کمتر در استوديوهاي تلويزيوني مورد استفاده قرار مي‌گيرند. گرچه حضور کارت‌هاي1394 امکان استفاده از برنامه‌هاي پيشرفته تدوين را با هزينه‌هاي بسيار اندک براي استوديوها فراهم مي‌آورد ولي اين کارت‌ها هرگز نمي‌توانند جايگزيني براي کارت‌هاي ويديويي به حساب آيند و کيفيت و عملکرد آنها را ارائه دهند.
کارت‌هاي ويديويي باعث افزايش قابليت‌هاي Realtime و افکت گذاري برنامه‌هاي تدوين مي‌شوند و امکان مشاهده تصاويرInterlace را بر روي نمايشگرهاي تلويزيوني ميسر مي‌سازند. در واقع حضور کارت‌هاي ويديويي متعدد و ارزان قيمت براي پريمير از دلايل اصلي موفقيت و محبوبيت اين برنامه محسوب مي‌شود.
شرکت‌هاي معتبر سازنده کارت‌هاي ويديويي مانند
Pinnacle، Canopus و Matrox در ابتدا، بسياري از سخت افزارهاي خودرا سازگار با پريمير ارائه مي‌کردند ولي به تدريج اين روند تغيير کرد و برخي از آنها اقدام به طراحي و توليد برنامه‌هاي تدوين ديجيتال نمودند و ارتباط خودشان را با پريمير قطع کردند و يا در برخي بخش‌ها به حداقل ممکن رساندند. شرکت Pinnacle توسط
Avid خريداري شد و نرم افزار تدوين Avid Liquid را ارائه نمود شرکت Canopus نيز نرم افزار Edius را ارائه کرد. Canopusکه قبلا با ارائه کارت DV Storm توانايي خود را به اثبات رسانده بود، با توليد Edius روند خوشنامي خود را حفظ کرد و يک پلتفورم قوي و قابل اطمينان براي تدوين ارائه نمود.
در اين شماره بنا به درخواست خوانندگان و همچنين استفاده گسترده استوديوهاي تلويزيوني از برنامه Edius بر آن شديم که در چند شماره به معرفي اين برنامه بپردازيم و شما را با امکانات و ابزارهاي آن آشنا نماييم .
پيش از شروع مطالب اصلي لازم است عنوان کنيم که اين مقالات براي افرادي تنظيم شده است که با تدوين ديجيتال آشنايي دارند و قبلا کار با يکي از نرم افزارهاي تدوين را تجربه کرده‌اند ولي اگر شما جزو آن دسته از افرادي هستيد که مي‌خواهيد تدوين را براي اولين بار شروع کنيد بهتر است به عنوان پيش نياز کتاب‌هايي را در زمينه آموزش برنامه‌هاي تدوين خصوصا پريمير مطالعه نماييد تا بتوانيد حداکثر استفاده را از اين راهنماي آموزشي ببريد.
لازم به ذکر است که نسخه آموزش داده شده EDIUS 4.6 مي باشد.


پنجره‌هاي مختلف در محيط Edius
Edius مانند ديگر برنامه‌هاي تدوين از چندين پنجره تشکيل شده است. عملکرد اين پنجره‌ها جز چند تفاوت کوچک، در اکثر برنامه‌هاي تدوين مانند يکديگر مي‌باشند اما آنچه که Edius را متفاوت مي‌نمايد حالت شناور بودن پنجره است که به شما امکان تغيير مکان آنها را مي‌دهد. در حاليکه اين ويژگي براي تمام پنجره‌هاي پريمير ميسر نمي‌باشد.

پنجره Monitor
پنجره مانيتور از دو قسمت Player/Recorder تشکيل شده است( شکل 2). پنجره Player که در پريميرSource View ناميده مي‌شود براي نمايش و ويرايش کليپ‌ها و کنترل دستگاه‌هاي جانبي از جمله DV Cam Player به کارمي‌رود در حاليکه پنجره Recorder براي نمايش و ويرايش کليپ‌هاي موجود در پنجره Timelineو استخراج برنامه‌هاي ويديويي استفاده مي‌شود. اين پنجره در پريميرProgram View ناميده مي‌شود.

 Edius براي نمايش پنجره‌ها داراي دو حالت Dual Mode و Single Modeمي‌باشد.
در حالت Dual Mode مي‌توان هر دو پنجره را در محيط برنامه مشاهده نمود در حاليکه درSingle Mode فقط يکي از پنجره‌هاي نمايشي فعال مي‌باشد. استفاده از حالات نمايشي مختلف امري سليقه‌اي است ولي عموما وقتي از Dual Mode استفاده مي‌شود که شما از يک مانيتور بزرگ يا دو مانيتور استفاده مي‌کنيد. پيش‌فرض برنامهEdius بر روي Single Mode و پنجره Recorder مي‌باشد.
براي تغيير پنجره‌ها در حالتSingle Mode از کليد Tabيا کليدهاي PLR/RCDدر بالاي پنجره مانيتور( شکل 3) استفاده مي‌شود.

 
پنجره Bin
اين پنجره که در پريمير پنجره Project ناميده مي‌شود براي وارد نمودن، مرتب کردن و ايجاد تغييرات اوليه درکليپ‌ها به کار مي‌رود( شکل 4 ) و از سه قسمت
Folder View، Operation Buttonو Clip Viewتشکيل شده است .

 
پنجره Palette
Edius شامل سه پالت Effect، InformationوMarker مي‌باشد(شکل 5). اين پالت‌ها در حالت اوليه برنامه، مجزا از يکديگر مي‌باشند.
ولي با Drag & Drop کردن مي‌توان آنها را داخل يکديگر قرار داد( شکل 6) همچنين مي‌توان نوع نمايش پالت Effect را به حالت Folder View تغيير و آن را مشابه پنجره Bin نمود.


پالت Effect جايي است که شما مي‌توانيد تمام *****هاي صوتي، تصويري، ترانزيشن‌ها و ديگر افکت‌هاي Edius را مشاهده کنيد. عملکرد پالت Effect دقيقا مشابه پالت Effects پريميرپرو است با اين تفاوت که افکت‌هاي پريمير پرو بيشتر از Edius مي‌باشند.
پالت Information از دو قسمت تشکيل شده است( شکل 7 ). در بخش فوقاني مي توان اطلاعات کاملي را راجع به مشخصات يک کليپ بدست آورد. بخش تحتاني پالت نيز براي نمايش و ايجاد تغييرات در افکت‌ها و *****هايي است که به کليپ‌ها اعمال شده‌اند. پالت Information در Edius مشابه پالت Effect controls و Info در پريمير پرو مي‌باشد.
آخرين پالت Edius پالت Marker است که براي کنترل و حرکت بين نشانه‌هاي
(Markers) موجود در پنجره Timeline بکار مي‌رود. پريمير پرو فاقد پالت Marker مي‌باشد ولي امکانات اين پالت را در پنجره مانيتور قرار داده است.

پنجره Timeline
پنجره Timeline که اصلي‌ترين بخش در برنامه‌هاي تدوين محسوب مي‌شود براي ويرايش و اصلاح کليپ‌ها و ايجاد جلوه‌هاي ويژه بر روي کليپ‌ها به کار مي‌رود.
همانطور که در شکل 8 مشاهده مي‌شود پنجره Timelineاز 5 قسمت اصلي تشکيل شده است:
1ـ تراک‌هاي تصويري
2 ـ تراک‌هاي صوتي
3 ـ تراک تايتل
4 ـ کليدهاي دستورات و ابزارها
5 ـ محور زمان

 
چگونه محيط پنجره Timeline را شبيه پريميرپرو نماييم

تدوينگران پريمير به ياد مي‌آورند که چگونه در پريمير 6.5 امکان استفاده از کارگاه‌هاي مختلف تدوين مانند AB Editing و Single Track وجود داشت و چگونه تدوينگران مي‌توانستند با اجراي يک دستور از يک سبک تدوين به سبکي ديگر بروند. حرکت بين سبک‌هاي مختلف تدوين در پريمير مشخص بود و تدوينگران مي‌توانستند به راحتي سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنند در حاليکه اين ويژگي درEdius کمي متفاوت است و نياز به وقت و تنظيمات بيشتري دارد.
طراحي اوليه برنامه Edius بر اساس دو سبک تدوين
AB Editing و Single Track مي‌باشد ولي امکان تغيير آن به محيط‌هاي کاري ديگر نيز وجود دارد. اگر با پريمير پرو کار مي‌کنيد و با اجراي دستورات در محيط Single Track آشنايي داريد و يا از برنامه‌هاي ديگري استفاده مي‌کنيد که Single Track مي‌باشند و يا حتي اگر کاربر Avid هستيد و از شيوه تدوين سه نقطه(3 Points) استفاده مي‌کنيد آنگاه مي‌توانيد Edius را بنا به سليقه خود تنظيم نماييد. انعطاف پذيري و تغيير بين شيوه‌هاي مختلف تدوين يکي از ويژگي‌هاي قدرتمند برنامه Edius مي‌باشد.

--------------------

نکته مهم در مورد Edius اين است که براي تغيير حالت بين شيوه‌هاي مختلف تدوين دستور مشخصي وجود ندارد و تنظيمات بايد در بخش‌هاي مختلف انجام شود. براي کاربران پريمير پرو که براي اولين بار از Edius استفاده مي‌کنند ممکن است تعامل بين کليپ‌هاي صوتي و تصويري در پنجره Timeline کمي غير عادي باشه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
استودیو فیلم برداری عکاسی تماشا با مدیریت :محمد رضا صمدی و خانم فراهانی آدرس : شهرستان ساوه - خیابان بهزیستی - 30 متری اول - خیابان باهنر شماره تماس : 09196577207
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • تبلیغات



    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 131
  • بازدید ماه : 131
  • بازدید سال : 4,285
  • بازدید کلی : 36,958